marți, 30 iulie 2013

Motivatia

   Factorii psihologici sunt importanti pentru fluctuatiile care apar zi de zi in performanta sportivilor. Abilitatile mentale pot fi invatate si inbunatatite daca sunt exersate regulat, ele nu sunt mostenite iar antrenorii pot ajuta jucatorii pe partea mentala a tenisului.
Una dintre abilitatile mentale la care trebuie lucrat este motivatia.

Motivatia este dorinta de a incepe si de a continua o activitate.
O definitie simpla a motivatiei e abilitatea de a schimba comportamentul.
Antrenorul vrea sa schimbe comportamentul sportivilor intr-unul mai bun. 
Exista trei aspecte ale comportamenului unui atlet pe care antrenorii doresc sa il schimbe. Acestea sunt:
1. Comportament cantitativ (de exemplu alearga mai multi kilometri, mai multe exercitii aerobe...)
2. Comportament calitativ (mai multe servicii in teren - precizie, loveste mai tare mingea - forta)
3. Comportament focusat - in cazul in care doresti ca ei sa se concentreze (sa fie concentrati pe minge, sa se concentreze pe traiectoria mingii, sa se focuseze pe atac sau pe aparare...)

Acum ca cunoastem ce aspect al comportamentului dorim sa il schimbam la un sportiv (cantitatea, calitatea sau concentrarea) puteam arunca o privire mai atenta la motivatia pe care un atlet o are deja.
Cercetatorii spun ca exista doua dimensiuni ale motivatiei.
Prima dimensiune a motivatiei este intensitatea -este o masura a nivelului de energie.


A doua dimensiune a motivatiei e directia - arata daca sportivul se indreapta sau se departeaza de obiectiv.
De cele mai multe ori directia si intensitatea sunt strans corelate. In cazul in care un sportiv si-a ales singur sportul (directia spre un scop) atunci  intensitatea e mare.
In cazul in care sportivul nu isi alege singur sportul, este fortat sa mearga sa practice acel sport, atunci intensitatea cu care il practica este mica (pentru al evita o ia in directie negativa).
Cu toate acestea, uneori sportivii practica un sport pentru alte motive (de exemplu pentru ca sunt rugati de parinti) si acest lucru poate duce la niveluri scazute de efort sau de intensitate, chiar daca directia este indreptata spre scop.
 Acum ca am vazut cele doua dimensiuni al e motivatiei putem discuta despre cele doua surse ale ei si modul in care ele afecteaza performanta.
Ce faci atunci cand i-a disparut motivatia unui atlet de top? Ce faci in acest caz si cum ii aduci acea motivatie inapoi? Pentru a crea sau recrea motivatie trebuie sa cunoastem cele doau surse de unde provine ea.
Motivatia intrinseca - jucatorii motivati intrinsec sunt aceia care joaca tenis pentru ca le place acest joc, vor sa fie competenti, sa indeplineasca sarcinile cu succes. Avem deci mandria proprie, jocul pentru placere, pentru a se simti bine, distractie, curiozitate.


Motivatia extrinseca - jucatorii motivati extrinsec sunt aceia care joaca tenis pentru ca vor sa obtina recompense de tipul trofeelor sau a banilor, recunoastere, laude.

Persoanele care au motivatie intrinseca depun eforturi din interior sa fie competenti si sa se automotiveze pentru a realiza ce si-au propus. Recompensele intrinseci sunt cele mai bune pentru a mentine o motivatie buna iar cele extrinseci ajuta jucatorul sa fie initial interesat de tenis.

Recompensele extrinseci sunt bune atunci cand:
  • ajuta la transformarea motivatiei extrinsece in motivatie intrinseca;
  • sunt administrate de jucatorii insisi
  • ofera informatie si nu control despre competenta jucatorului
  • sunt date de calitatea performarii, nu de rezultate
  • sunt date in proportie corecta
Antrenorii pot dezvolta motivatia unui jucator prin recompensarea efortului, a muncii grele si nu a talentului si a indemanarii (abilitati motorii). Abilitatile motorii sunt innascute, jucatorul poate fi fericit daca le are, insa lucrul pentru care jucatorul ar trebui sa fie mandru este munca grea, efortul depus la antrenamente si competitii. 





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu